Motocykl turystyczny na wieś?

wynajem motocykla turystycznego bmw

Bycie motocyklistą to coś więcej niż podróżowanie pomiędzy miejscami, to stan umysłu. Brak metalowego ograniczenia, jakie jest w aucie, powoduje bliższy kontakt z otoczeniem i z samym sobą. Jesteś Ty scalony z maszyną w terenie. Perspektywa na motocyklu jest głębsza i skupiona bardziej na tu i teraz. Tylko może to już przeszłość? Może pęd powietrza i pomruk silnika zamieniłeś na pęd pracy i pomruk szefa? Kiedy obudzisz się ze snu zimowego i zamarzysz powrócić do tamtych lat, gdzie jeździłeś na zdezelowanych motorach, ale czułeś tę wolność? A może masz w swoim garażu motocykl, ale zawsze marzyłeś o czymś bardziej „dzikim” i bliżej natury, czy choćby bardziej dostosowanym do warunków wiejskich? Może przeniosłeś się na wieś i chcesz poczuć tę swobodną radość jazdy po drogach szutrowych, duktach leśnych, ale także po zwykłej drodze? Tylko jaki motocykl wybrać? Tu jest potrzebny czas na jazdę testową, aby się oswoić i stwierdzić, z którą maszyną bardziej się dopasujemy… Na początek krótka charakterystyka, czym są motocykle turystyczne idealnie pasujące na wieś, a potem jak można przetestować ich różne opcje.

Czym jest motocykl turystyczny?

Każdy motocykl służy do poruszania się i może być traktowany jako turystyczny, ale niektóre typy jednośladów nie są zbytnio predestynowane do tej kategorii, jak na przykład ścigacze.

Podstawą prawdziwego turystyka ma być wygoda na długie i krótkie trasy, czyli jak najbardziej możliwa wyprostowana postawa motocyklisty oraz pojemny bak. Taki motocykl charakteryzuje się wydłużoną owiewką wraz z szybą chroniącą przed wiatrem i deszczem. Jak daleki zasięg to także duży bagażnik, kufer centralny oraz kufry po bokach. Duży prześwit chroni cały dół od wybojów i niespodziewanych sytuacji na bezdrożach. Możliwe jest także dodatkowe oświetlenie poniżej baku po bokach ułatwiające jazdę o zmroku w terenie. Odpowiednia wysokość  zawieszenia i wielkości kół pozwalają na płynną jazdę po bezkresnych, wyboistych drogach. Do jazdy w trudnym terenie należy zmienić felgi aluminiowe na te ze szprychami, gdyż te pierwsze mogą pęknąć. Jest to ogólna charakterystyka, bo wśród motocykli turystycznych rozróżniamy bardziej szosowe albo bardziej odnajdujące się w terenie. To już zależy od panujących na drodze warunków, od tego na jak głuchej wsi jesteśmy, czy są to Bieszczady, czy może szereg domków pod dużym miastem. Zasadnicze pytanie to do czego nasz motor turystyczny ma służyć, bo w tej grupie są oczywiście różne typy dla różnych upodobań.

motocykl turystyczny na wies

Komfortowy motocykl full-dress tourer głównie na szosę

Ten typ motocykla jest przeznaczony do jazdy po nawierzchniach twardych. Jest to pożeracz szos, autostrad jak i dróg na górskich przełęczach z bardzo wygodną pozycją jazdy.  W nowoczesnych modelach kierowca ma przed sobą szeroki pulpit, na którym umiejscowiony jest wyświetlacz wraz z nawigacją GPS i odtwarzaczem muzyki. Przewidziane są opcje z podgrzewanym siedzeniem, manetkami, ABS jak i kontrolą trakcji. Przedstawicielem tego motocykla jest BMW R 1250 RT. Ma on między innymi w wyposażeniu dodatkowo trzy tryby jazdy (ECO, RAIN, ROAD), HSC kontrolę ruszania pod górę i DCC adaptacyjny tempomat z funkcją ruszania. Na tym motocyklu można czuć się bezpiecznie i wygodnie,  ale duża moc 136 KM pozwala także poczuć zacięcie sportowe.

Adventure tour bliżej natury

Po drugiej stronie jest ten typ motocykli, który jest idealny na bezdroża, ale sprawdzi się także na zwykłych drogach. Niemniej jednak zew natury to jego drugie imię, więc trasy na off-road mile widziane. Rodzajem tego typu motocykla jest R 1250 GS Adventure. Mocny silnik także z 136 KM pozwoli na przeprawę w trudnym terenie. Jego wysokie zawieszenie, podgrzewane siedziska dla kierowcy i pasażera powodują połączenie dzikości z komfortem jazdy. Przejazd przez  lasy o zmroku jest bardziej bezpieczny dzięki systemowi oświetlenia LED, który adaptuje się na zakrętach, doświetlając zwykle niewidoczny teren. Także dla bezpieczeństwa wyposażony jest w kontrolę trakcji DTC i ABS. Dla codziennego użytku sprawdzi się wszędzie, nawet w korkach miejskich, ale lepiej będzie się czuł w wiejskim klimacie, gdzie będzie przydatny na drodze asfaltowej, ale zawsze można zjechać na drogę szutrową, czy polną, aby zobaczyć w pełni jego możliwości. Właśnie dlatego przewidziane są miejsca na kufry, gdyż wycieczka wokół własnego terenu może przerodzić się w dłuższą i pełną niewiadomej trasę.

motocykl bmw wynajem

Ale który motocykl turystyczny wybrać i jak?

Jeśli dalej masz wątpliwości, czy sprawić sobie turystyczny motocykl na wieś lub borykasz się z wyborem modelu, a na dodatek wiekowy wujek ze swoją starą WSK z 7,3 KM puka się w głowę, mówiąc, że „AC dla motorów jest zbędne”, jak tylko nadmienisz coś o systemie ACC (Active Cruise Control) w  BMW R 1250 RT, dostosowującym prędkość motocykla w celu zachowania bezpiecznego dystansu do pojazdu  przed sobą. Bądź górą, spełnij się, ale rozważnie. Najpierw według twojego mniemania wypożycz egzemplarz skrojony pod siebie, na próbę w firmie specjalizującej się w wypożyczaniu motocykli turystycznych MotoAdventure. Jeśli nie do końca będzie ci leżał wybrany motocykl, to testuj dalej, przecież całe szczęście go nie kupiłeś. Masz sporo czasu na sprawdzenie innych modeli, gdzie chcesz i o wiele dłużej niż w salonie. Cena wynajmu nijak się ma do kupienia danego modelu, więc warto. Twoja testowana maszyna, jeśli chcesz zostanie dostarczona na każdą wieś, gdziekolwiek byś nie mieszkał. 

Po wszystkim pozostało jedynie wsiąść na swojego towarzysza przygód i odjechać od wszystkich problemów. Sekunda, już nikt nie woła, jesteś sam z własnym ucieleśnieniem mocy, zatop się w  basowym brzmieniu silnika, jedź. Już wiesz, że dobrze wybrałeś, że to jest TO!