Oświetlenie LED dla obiektów handlowych – wiele rozwiązań dla jednej inwestycji

Oświetlenie galerii handlowych

Oświetlenie przestrzeni handlowych wymaga nie tylko zastosowania wytrzymałych i sprawnych rozwiązań, ale też umiejętnego projektowania instalacji świetlnej. Konieczność zastosowania bardzo różnych punktów świetlnych działających zarówno w formie oświetlenia funkcjonalnego, jak i dekoracyjnego to zdecydowanie wyzwanie zarówno dla osób projektujących przestrzenie handlowe, jak i producentów nowoczesnego oświetlenia. Dziś wyborem wielu sklepów, restauracji i hal targowych pada oświetlenie LED, które poza mocno zróżnicowaną ofertą modeli opraw pozwala także na zmniejszenie zużycia energii i gwarantuje bezpieczeństwo dla środowiska. Czym charakteryzują się oprawy LED dla obiektów handlowych i jakie rozwiązania proponują dziś producenci?

Oświetlenie w obiektach handlowych – wymagania i charakterystyka

Dobór odpowiedniego oświetlenia dla przestrzeni handlowej od zawsze stanowił wyzwanie dla projektantów tego typu przestrzeni. Oprócz aspektów praktycznych i możliwości instalacji elektrycznej w danym pomieszczeniu, pod uwagę należy tu brać przecież funkcjonalność oświetlenia w sklepach i fakt, że pojedyncze punkty świetlne stanowią często ważne narzędzie marketingowe. To właśnie odpowiednio dopasowane światło będzie miało za zadanie podkreślić najbardziej atrakcyjne produkty w witrynie sklepowej, ale też równomiernie oświetlić półki z warzywami w supermarkecie. Zapotrzebowanie na różnorodne modele opraw LED dla handlu jest tu jak najbardziej zrozumiałe. Jak producenci oświetlenia rozwiązali ten problem?

Jedną z podstawowych cech oświetlenia LED stosowanego dla punktów handlowych jest możliwość wygenerowania różnorodnego natężenia i barwy światła, przez co same diody LED sprawdzają się doskonale zarówno jako oświetlenie centralne w supermarketach i dużych halach sprzedaży, jak i w ramach oświetlenia punktowego skierowanego w stronę konkretnych produktów i ekspozycji w małych sklepach i butikach. Co więcej, o tym jak powinna wyglądać kwestia oddawania barw przez oświetlenie traktują odpowiednie normy, według których w przypadku supermarketów współczynnik oddania barw powinien wynosić powyżej 80. Oddawanie barw nie powinno być też zaniżone w przypadku mniejszych przestrzeni handlowych, a powód tego jest niezwykle logiczny – klient liczy na to, że produkty zakupione w sklepie będą wyglądały tak samo w świetle dziennym. I tu właśnie LED-y okazują się sprawdzać znacznie lepiej, niż tradycyjne źródła światła. Choć wielu kojarzy je przede wszystkim ze światłem białym i zimnym, oprawy LED dla obiektów handlowych oferują dużą rozpiętość barwy światła, gwarantując możliwość zastosowania takiej samej oprawy w supermarkecie i ekskluzywnym salonie z biżuterią.

Korzyści ze stosowania oświetlenia LED w obiektach handlowych

Wspomniane wyżej doskonałe oddawanie barw i możliwość regulacji natężenia światła zgodnie z zapotrzebowaniem to podstawowe, ale nie jedyne cechy za które docenia się dziś oświetlenie LED. Jedną z istotniejszych informacji z punktu widzenia przestrzeni handlowych jest fakt, że nowoczesne oprawy LED połączone z inteligentnymi systemami sterowania oświetleniem są rozwiązaniem energooszczędnym i bezpiecznym dla środowiska – koszty utrzymania takiego rodzaju oświetlenia są znacznie niższe, niż w przypadku tradycyjnych źródeł światła, a same oprawy LED cechuje dłuższa żywotność, większa odporność na zniszczenia i bezpieczeństwo dla produktów spożywczych.

Jedną z ważniejszych kwestii w przypadku oświetlenia dla handlu jest generowane przez źródła światła ciepło, które w przypadku punktów sprzedaży żywności oraz produktów wrażliwych na wyższe temperatury nie powinno być zbyt wysokie. LED-y przeznaczają nawet 90% pobieranej energii elektrycznej na wytworzenie światła, a nie jak w przypadku tradycyjnych rozwiązań, na ciepło. Z tego też powodu LED-y doskonale sprawdzają się jako alternatywa dla świetlówek w lodówkach spożywczych i światła punktowe na wystawach, gdzie normalne żarówki często powodowały niszczenie towarów.

Oświetlenie obiektów handlowych

Oświetlenie obiektów handlowych wykonane przez firmę Luxon.

Oświetlenie LED dla obiektów handlowych – najciekawsze rozwiązania na rynku

Wielu producentów oferujących nowoczesne rozwiązania z zakresu oświetlenia decyduje się dziś na wprowadzenie opraw dedykowanych do konkretnych zastosowań, wśród których sporą kategorią jest właśnie oświetlenie obiektów handlowych. W ofertach marek znaleźć można zarówno podsufitowe oprawy przeznaczone do oświetlania dużych przestrzeni (np. oprawa Edge LED marki Luxon), jak i dekoracyjne światła punktowe z regulacją kierunku świecenia, przystosowane do montażu na szynach trójfazowych stosowanych ponad ekspozycjami w różnego rodzaju sklepach i butikach.

Oświetlenie LED to dziś bez wątpienia rozwiązanie dominujące w swojej branży i wybierane przez przedstawicieli niemalże każdej branży. Dzięki energooszczędności, wytrzymałości i długiej żywotności, oprawy LED-owe są dziś doskonałą inwestycją bez względu na wymagane w danej przestrzeni natężenie czy barwę światła.