Czym jest druk wieloformatowy?

Druk wielkoformatowy towarzyszy nam od stosunkowo niedawna, lecz zdążył już zaprezentować się od najlepszej strony. Mamy z nim na co dzień do czynienia na szyldach, banerach i plakatach, lecz czy to wszystko? Czym właściwie jest druk wielkoformatowy? Czy wiesz, że ma on zastosowanie także poza branżą reklamową?

Druk wielkoformatowy – czym właściwie jest?

Jest to jedna z najnowszych technologii drukowania cyfrowego. Dzięki dostępnym obecnie technikom drukowania można zastosować ten typ druku nie tylko na papierze, lecz też na banerze lub folii. Oprócz klasycznych billboardów można znaleźć druk wielkoformatowy również na samochodach, które także świetnie odnalazły się w branży marketingowej. 

Jakie są największe zalety druku wielkoformatowego?

Jednym z największych plusów jest odporność wydruku na niekorzystne warunki atmosferyczne, dzięki czemu możemy reklamować swoje firmy na zewnątrz budynków. Wszystko to dzięki zastosowaniu techniki laminowania w formie zabezpieczenia, czy też utrwalaniu w wysokiej temperaturze. Wszystko jednak zależy od techniki drukowania, o czym więcej piszemy poniżej.

Jakie są techniki druku wielkoformatowego?

Druk solwentowy jest wytwarzany za pomocą drukarek określanych mianem ploterów dedykowanych do funkcjonowania na płaskich powierzchniach o dużych formatach. Do druku solwentowego stosowany jest specjalny atrament, powstający na bazie rozpuszczalników organicznych, o wyjątkowej trwałości na promieniowanie UV. Druku solwentowego nie trzeba już dodatkowo utrwalać warstwą laminowaną.

Druk UV

W tym przypadku w roli barwników występują polimery, które twardnieją pod wpływem promieniowania UV, tworząc cienką warstwę plastiku. Ten typ druku można spotkać m.in. na szkle, pleksi, czy też płycie MDF.

Druk lateksowy

Podobnie jak druk UV, druk lateksowy utrwalany jest za pomocą wysokich temperatur. Na zastosowany barwnik składa się żywica syntetyczna, rozpuszczalnik organiczny, woda i pigment. 

Gdzie jeszcze można zastosować druk wielkoformatowy?

Z uwagi na atrakcyjne grafiki i wyjątkowo intensywne kolory przykuwające uwagę, druk wielkoformatowy kojarzymy przede wszystkim z branżą reklamową, warto jednak wiedzieć, że znajduje on zastosowanie również poza nią. Jednym z ciekawych przykładów jest… branża architektoniczna. W ten sposób powstają dokumenty takie, jak:

  • mapy i projekty geodezyjne
  • projekty CAD
  • rysunki techniczne
  • projekty nieruchomości i infrastruktury drogowej
  • plany instalacji

Najważniejsze zagadnienia druku wielkoformatowego

Rozdzielczość

Jakość wydruku określana jest za pomocą parametru PPI (ang. pixels per inch), określającego ilość pikseli przypadających na jeden cal wydruku. Wielkość parametru PPI powinna zależeć od tego, z jakiej odległości będzie oglądany wydruk, przy czym trzymamy się tutaj zasady – im mniejsza odległość między odbiorcą a wydrukiem, tym wyższa musi być rozdzielczość. 

Kolory

Kolory w reklamach są dokładnie dobierane, dlatego że w dużej mierze to od nich zależy, czy klienci zdecydują się na zakup produktu lub usługi. Ogólnie największą uwagę przykują kolory intensywne, lecz muszą one być dopasowane umiejętnie. Dotyczy to również parametrów technicznych, takich jak nafarbienie. Jest to określenie na łączne pokrycie procentowe poszczególnych punktów na wydruku. Szacuje się, że łączne nafarbienie nie powinno przekraczać 300%, dlatego że w przeciwnym razie farba może pękać lub ściekać. 

Dlaczego warto powierzyć druk wielkoformatowy profesjonalistom?

Wystarczającym argumentem wydaje się być już sam rozmiar wydruku – rzadko kiedy mamy możliwość wyprodukować druk wielkoformatowy we własnym zakresie. Oprócz tego jednak liczy się dobre zrobienie projektu, ze względu choćby na jego późniejsze cięcie. Konieczne jest uwzględnienie marginesów bezpieczeństwa i tzw. spadów, czyli 3 mm zapasu przekraczającego linię cięcia. Ponadto w drukarni w Katowicach możesz uzyskać pomoc przy doborze parametrów projektu tak, aby nie stracił na jakości.