Moda na przyczepki rowerowe – skąd się to wzięło?

przyczepka-rowerowa-zolta-przyczepiona-do-roweru-mp-bike

Przyczepka rowerowa, choć dziś coraz częściej spotykana na ulicach, do niedawna nie cieszyła się jeszcze ogromną popularnością. Konstrukcja, którą doczepiamy za rowerem niczym samochodową przyczepę zdawała się być niezbyt bezpieczna, a pomysł umieszczenia dziecka poza swobodnym widokiem rodzica mógł być co najmniej śmieszny. W Polsce dopiero 2011 rok przyniósł prawne pozwolenie na stosowanie tego typu dodatków rowerowych, przekonując tym samym do pomysłu część aktywnych rodziców i częściowo umniejszając popularności klasycznym fotelikom rowerowym. Jak dziś wygląda sytuacja przyczepek rowerowych i skąd w ogóle wziął się pomysł na ich stworzenie?

Pierwsze przyczepki rowerowe

Trudno zlokalizować dziś czas, w którym przyczepki rowerowe zaczęły zyskiwać wśród rowerzystów coraz większą popularność. Pomysł przewożenia maluchów w doczepionej do roweru konstrukcji pojawiał się za granicą już od dawna, jednak w Polsce długo czekał na oficjalne dopuszczenie do ruchu. Wszystko to spowodowane było brakiem atestowanych przyczepek przeznaczonych właśnie do celu przewożenia dzieci, przez co te znajdywane na rynku były traktowane jak tradycyjne przyczepy samochodowe – przewożenie w nich ludzi było niezgodne z prawem. Przepisy te zmieniły się w 2011 roku, wraz z pojawieniem się pierwszych atestowanych przyczep rowerowych dla dzieci. Od tego też czasu popularność przyczepek nad klasycznymi fotelikami stale rośnie. I nie ma się czemu dziwić – przyczepki rowerowe przeważają nad nimi pod każdym względem.

Konstrukcja dzisiejszych przyczepek rowerowych

przyczepka-rowerowa-niebieska-mp-bike

PRZYCZEPKA BURLEY D’LITE NIEBIESKA

Przyczepki rowerowe występują dziś zarówno w wersji pojedynczej, jak i podwójnej, co umożliwia zabranie na rower na przykład rodzeństwa. Choć pojemne, przyczepki rowerowe są bardzo lekkie i wielofunkcyjne – mogą posłużyć jako wózek spacerowy, dają szansę położenia dziecka na drzemkę i zwykle dostępne są z dość pojemnym „bagażnikiem”, co przydaje się podczas pakowania się na wyprawę do parku czy dłuższą przejażdżkę po mieście.

Za bezpieczeństwo przyczepki odpowiada nie tylko jej charakterystyczna, ramowa konstrukcja chroniąca wnętrze przyczepki po upadku, lecz także umieszczone wewnątrz pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. Regulowane zagłówki i poduszki to nie tylko wygoda, ale i dodatkowe zabezpieczenie główki dziecka, tak istotne podczas jazdy po nierównym terenie czy miejskiej kostce. Sam sposób mocowania przyczepki do roweru to już gwarancja bezpieczeństwa – nowoczesne przyczepki nie przewracają się, gdyż mocowanie posiada przegub kulowy zapewniający jej stabilne stanie w pionie nawet w momencie przewrócenia się roweru.

Przyczepki są oczywiście wentylowane i amortyzowane, obudowane specjalną folią odbijającą promienie słoneczne. Nie ma mowy, by dziecko przegrzało się jadąc w przyczepce w upalny, słoneczny dzień lub zmokło w przypadku nagłej ulewy.

Zalety przyczepek rowerowych

Pomijając początkową niechęć rodziców do stosowania przyczepek zupełnie odrębnych od konstrukcji roweru, dziś z powodzeniem możemy stwierdzić, że przyczepki to bezpieczne i wygodne środki transportu dla dzieci. Potwierdzają to z resztą różnego rodzaju badania opinii, zarówno wśród samych rodziców, jak i rowerowych ekspertów.

przyczepka-rowerowa-pomaranczowa-mp-bike

PRZYCZEPKA BURLEY D’LITE POMARAŃCZOWA

Przyczepki to przede wszystkim wygoda, szczególnie z perspektywy dziecka, które ma tu w przeciwieństwie do fotelika większą swobodę ruchów. Przyczepka daje szansę, by dziecko nie tylko wygodnie usiadło, ale też zajęło się zabawkami i nie wychylało się poza wyznaczoną mu przestrzeń. Przyczepka to również konstrukcja znacznie bezpieczniejsza od tradycyjnego fotelika przyczepionego do bagażnika roweru. Wystarczy wziąć pod uwagę fakt, że w razie jakiejkolwiek wywrotki dziecko spada z wysokości kilkunastu centymetrów nad ziemią jest już dużym plusem. Dodając do tego kwestię ramowej konstrukcji, która ochroni przyczepkę podczas przewrócenia się i kulowy zaczep do roweru, który sprawia że przyczepka stoi w miejscu nawet wtedy, gdy rower się przewróci, słowo „bezpieczna” samo przychodzi na myśl.

Przyczepki są oczywiście znacznie droższe niż foteliki i mogą okazać się uciążliwe podczas jazdy wąskimi uliczkami czy w razie konieczności przechowywania ich w domu. Wady te jednak są nieporównywalnie mało istotne, jeśli porównamy je do zalet takich jak możliwość przerobienia wielu przyczepek na wózek spacerowy, zapewnienie dziecku ochrony przed warunkami atmosferycznymi, czy wreszcie możliwość przewożenia niemowląt, dwójki dzieci czy też bagażu (oczywiście w momencie, gdy w przyczepce nie ma dziecka).