Crowdsourcing – najciekawsze wykorzystanie usług crowdsourcingowych

Crowdsourcing

Crowdsourcing to skuteczny sposób na generowanie kreatywnych idei, które pozwalają firmom doskonalić swoją ofertę. Najczęściej w roli ekspertów występują klienci i sympatycy danej firmy, którzy spontanicznie chcą podpowiedzieć jej, co może zrobić, aby lepiej dopasować swoje działania do oczekiwań grupy docelowej. Crowdsourcing bywa też sposobem na pozyskiwanie oryginalnych pomysłów wykorzystywanych później na przykład w kampaniach reklamowych.

Czym jest crowdsourcing

Crowdsourcing to zbitka anglojęzycznych wyrazów crowd, czyli tłum, i outsourcing. Słowo to oznacza sposób realizacji zadań polegający na zleceniu pewnej ich części pracownikom spoza przedsiębiorstwa. Jest to – najprościej rzecz ujmując – wykorzystywanie kreatywności tłumu, otwieranie się na wiele różnorodnych pomysłów, spośród których część zostanie wprowadzona w życie. Firmy, które wdrażają u siebie działania z tego zakresu, mogą na przykład angażować klientów w ulepszanie produktów, usług, a często także strategii marketingowej oraz działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Zakładają one przy tym, że to właśnie klienci, jako grupa docelowa wszelkich działań firmy, najtrafniej potrafią wskazać obszary do poprawy i rozwoju. W zależności od potrzeb danej firmy oraz specyfiki jej funkcjonowania w działania crowdsourcingowe można ponadto zaangażować grupy ekspertów z danej dziedziny, a także grupy osób wybranych ze względu na określoną cechę, np. kobiet lub mężczyzn, matek lub ojców, uczniów albo studentów. W kwestii doboru adekwatnej do potrzeb firmy lub instytucji strategii najlepiej zdać się na firmę świadczącą usługi crowdsourcingowe.

(http://www.ey.com/pl/pl/services/advisory/crowdsourcing/crowdsourcing-uslugi)

Globalna burza mózgów

Przestrzenią crowdsourcingu najczęściej jest internet, za pomocą którego w prosty sposób można dotrzeć do szerokiego grona osób. Internauci sami z siebie chcą dzielić się wiedzą, o czym może świadczyć chociażby bogata zawartość Wikipedii czy też popularność specjalistycznych blogów i vlogów. Prawidłowość ta sprawia, że często wystarczy udostępnić im odpowiednie narzędzie, np. platformę internetową do zgłaszania, komentowania i oceniania pomysłów, aby pozyskać wiele unikalnych, wartościowych treści. Działa to podobnie jak burza mózgów. Bywa jednak znacznie bardziej skuteczne, chociażby dlatego, że może wziąć w niej w niej udział praktycznie nieograniczona liczba osób. Gdyby nie internet, wiele z nich nigdy nie miałoby szansy zaprezentować swoich pomysłów i talentów. Crowdsourcing najciekawsze efekty daje wtedy, kiedy wykorzystywany jest do przedsięwzięć bazujących na pomysłach kreatywnych, wymagających artystycznego zacięcia i dobrej orientacji w tym, „co w internecie piszczy”. Dzięki nim łatwiej można stworzyć na przykład internetową kampanię reklamową, która będzie rozprzestrzeniała się w sposób viralowy w mediach społecznościowych.

Spoty reklamowe pod hasłem Hit rozkręca imprezę

Najlepszym przykładem takiej pracy jest spot Geek Party autorstwa Macieja Króla. Filmik powstał w ramach konkursu organizowanego na platformie MillionYou (obecnie EY Crowdsourcing). Nagrodą główną w konkursie było 9000 złotych. Do konkursu można było zgłosić 30-sekundowy filmik, który w oryginalny sposób obrazuje hasło przewodnie kampanii: Hit robi imprezę. Autor zwycięskiego spotu nawiązał do krążącego w internecie od lat zdjęcia znanego jako impreza programistów albo geek party. Co musi się stać, żeby siedzący sztywno przy stoliku młodzi mężczyźni poczuli imprezowy nastrój? Najlepiej przekonać się o tym samemu i obejrzeć zwycięski spot. Drugie miejsce w konkursie zajął Boguś Zdanowski za spot Hit – koniec z rutyną, w którym charakterystyczne chrupnięcie gryzionego ciastka staje się pretekstem do spontanicznej domówki. Trzecie miejsce zapewnił użytkownikowi o nicku Poz Nanie filmik, w którym możemy zobaczyć, co stanie się, kiedy dziadkowie bez zapowiedzi odwiedzą wnuka z paczką Hitów. Nagrodę specjalną jury konkursu przyznało Arturowi B., który w swoim spocie pokazał, że Hity potrafią rozkręcić imprezę nawet w – wydawałoby się – mało sprzyjających jej warunkach.

Niekonwencjonalna promocja czytelnictwa dla sieci Empik

Ogromną wyobraźnia, a także wybitnymi zdolnościami plastycznymi mogą pochwalić się zwycięzcy konkursu na spot promujący czytelnictwo, zorganizowany przez Empik. Crowdsourcing dla tej popularnej sieci salonów prowadzących sprzedaż książek, prasy, muzyki i filmów zorganizowany został pod hasłem Książka – stosuj codziennie. Do tego hasła kreatywnie odniósł się użytkownik o nicku Rudi, który przesłał 32-sekundowy spot, wykorzystujący technikę kolażu. Z warstwą wizualną filmu doskonale współgra rapowy beat oraz oryginalna melorecytacja w tle. Drugie miejsce zajęli Kamila i Mirek Sosnowscy, autorzy plastelinowej animacji, która w sposób symboliczny pokazuje zalety czytania w metrze. Autor spotu, któremu została przyznana trzecia nagroda, posługujący się nickiem Reżyser Życia, postanowił natomiast pokazać, że książka może być cool i stać się pretekstem do nawiązania obiecujących znajomości. Każdy z filmików udowadnia, że książka może odmienić życie na lepsze, robią to jednak na inne sposoby. Autorzy zwycięskich spotów otrzymali nagrody pieniężne.

Kampania Veni, vidi, movie dla Polskich Linii Lotniczych LOT

Wysoki poziom reprezentują także spoty nakręcone i zgłoszone na konkurs Veni, vidi, movie, zorganizowany przez Polskie Linie Lotnicze LOT. Chętni do uczestnictwa w tym crowdfundingowym projekcie mogli przesyłać prace poświęcone albo miejscom na świecie, do których docierają samoloty PLL LOT, albo swojemu miastu. Główną nagrodę wygrały dwa filmiki. Pierwszy, nakręcony przez użytkownika posługującego się nickiem Antenaoja, w pomysłowy sposób pokazuje zalety podróży samolotami LOT-u, prezentując jednocześnie alternatywne oblicze Warszawy. Drugi spot, autorstwa osoby o nicku mysza.jj, to połączenie fragmentów filmów z Turcji i Hiszpanii. W tle słychać dynamiczną muzykę, która kojarzy się z wakacyjnymi imprezami. Zwycięzcy zostali nagrodzeni podwójnymi biletami na wybraną trasę długodystansową.