Czy łatwo jest zrobić rebranding?

Czy łatwo jest zrobić rebranding

Rebranding to pojęcie, które nie jest zbyt dobrze znane wśród przeciętnego człowieka. Dobrze znają je natomiast ludzie, którzy na co dzień zajmują się marketingiem oraz tworzeniem grafiki. Rebranding jest procesem, który ma na celu zmianę prezentacji marki – najczęściej wykonywany jest tylko w sferze identyfikacji wizualnej – czyli w tym czym komunikuje graficznie marka. Rzadziej rebranding przeprowadzany jest kompleksowo – czyli także z uwzględnieniem tego w jaki sposób komunikujemy się, do kogo, w jakim celu i oczywiście co chcemy przez to powiedzieć.

Kto może skorzystać z rebrandingu?

Z procesów rebrandingu korzystają najczęściej firmy usługowe. Dlaczego? Gdyż to one oferują konkretną usługę, proponują konkretną ofertą za konkretne pieniądze. Często ich plan nie jest taki, jak sobie założyli, nie mogą dotrzeć do tej grupy docelowej, którą sobie założyli, jest jakiś problem, rynek nie odpowiada w taki sposób jak marka sobie tego życzyła. Rebranding będzie dobry właściwie dla wszystkich marek, które proponują jakieś usługi za pieniądze. Naturalnie nie wszystkie firmy go potrzebują, ale mogą z niego skorzystać. Przyjrzyjmy się kilku przypadkom, kiedy to rebranding może być dla nich korzystny.

  • identyfikacja wizualna zawiera przestarzałe elementy, które wyglądają nieco śmiesznie, staro, nie zachęcają do skorzystania z usługi
  • marka ma problemy z dotarciem do odbiorców przez to, że ich oferta nie jest klarowna, ciekawa, nie wpływa na zachowanie potencjalnych nabywców
  • marka ma problemy związane z ich działaniami, przez co obniżyła się ogólna ocena jej wizerunku lub/i reputacji
  • marka nie może odkleić od siebie pewnej łatki, którą nadało jej społeczeństwo, przez co traktowana jest po macoszemu
  • marka nie może odciąć się od postrzegania jej przez pryzmat konkurencji, np. ma bardzo zbliżoną ofertę

Więcej na temat powodów do rebrandingu marki możecie znaleźć na blogu Auch Studio. Polecamy serdecznie.

Te i wiele innych sytuacji mogą być powodem do rebrandingu – mogą z niego skorzystać marki zarówno małe jak i duże, jednak najczęściej to rozwiązanie wybierają większe firmy, które już utarły sobie pewną pozycję na rynku ale chcą pokazać swoją odświeżoną tożsamość. Rebranding marki nie jest procesem natychmiastowym, musi zostać dobrze przemyślany.

Elementy rebrandingu

Komu zlecić rebranding?

Nad procesem rebrandingu powinny pracować osoby, które doskonale rozumieją jego założenia. Ma pokazać markę w nowym, lepszym świetle. Ma przyciągnąć nowych klientów, być może tak sprawić, że wrócą starzy. Dobrze jest, kiedy rebranding marki jest powodem do dłuższych dyskusji w mediach tradycyjnych oraz społecznościowych. Jeżeli o marce się mówi, istnieje duża szansa iż będzie ona postrzegana jako warta uwagi.

Rebranding najlepiej zlecić profesjonalnej agencji interaktywnej. Do jej zadań będzie należało przeprowadzenie dokładnego wywiadu z zarządem marki – pozwoli to zbadać to, w jaki sposób marka komunikowała się do tej pory, co dzięki temu osiągnęła, a czego nie osiągnęła. Ich zadaniem będzie przygotowanie nowej strategii, w której zawrze się przygotowanie nowej szaty graficznej, nowych dróg komunikowania, być może trzeba będzie odświeżyć samą tożsamość, na nowo postawić lepsze cele, szukać nowych dróg porozumiewania się z partnerami, szukać alternatywnych źródeł współpracy.